Eindelijk de bedrijfswagen op orde – in vijf stappen naar een perfect georganiseerde laadruimte
We u zien hoe u in slechts vijf stappen komt tot een perfect georganiseerde laadruimte en lange zoektijden naar het juiste gereedschap of ook uitval door beschadigd gereedschap als gevolg van onzorgvuldig opbergen vermijdt.
Wie kent het niet: Nog net even de laatste schroef aangedraaid, de schroevendraaier in de volgende lade geworpen en op naar de volgende klant. Éénmaal aangekomen, stelt zich de vraag: Waar heb ik mijn ringsteeksleutel gelaten?!
Dat is helemaal niet nodig! In dit artikel laten we u zien hoe u in slechts vijf stappen komt tot een perfect georganiseerde laadruimte en lange zoektijden naar het juiste gereedschap of ook uitval door beschadigd gereedschap als gevolg van onzorgvuldig opbergen vermijdt.
Waarom de Japanners ons hierbij helpen
Het geheim van een perfect georganiseerde werkplek op kantoor, in de productie of in de bedrijfswagen, zit verborgen achter een eenvoudige methode waarvan de basis al in het begin van de 20e eeuw in Japan werd gelegd. Het bedrijf Toyota, dat in de jaren dertig worstelde met enerzijds schaarste aan grondstoffen, en anderzijds met het Amerikaans isolatiebeleid in de automobielindustrie, ontwikkelde een concept op basis waarvan afval van welke aard dan ook moet worden vermeden en bedrijfsprocessen en procedures moeten worden geoptimaliseerd.
Hieruit is de 5S-methode voortgekomen, die vandaag de dag een vaste plek inneemt in moderne industriële ondernemingen en duidelijk gedefinieerde maatregelen voorschrijft voor het implementeren van deze werkwijze.
Doel van de 5S-methode
De 5S-methodiek is een systematische benadering van het ontwerpen van de eigen werkplek en werkomgeving, zodat men zich optimaal kan richten op de waardetoevoegende activiteiten.
Dat betekent in gewone taal: 5S is erop gericht om uw eigen werkplek, in dit geval de laadruimte van de bedrijfswagen, netjes en opgeruimd te houden, zodat u zich volledig op het werk kan concentreren!
Van Toyota naar de laadruimte
Zo ondersteunt de uit Japan stammende methode bijvoorbeeld vakmannen en -vrouwen alsook servicemonteurs actief bij het organiseren van de dagelijkse rollende werkplaats op een duidelijke, goed gestructureerde, schone en veilige manier.
De vijf “S”-en staan voor
- Sorteren
- Schikken
- Schoonmaken
- Standaardiseren
- Standhouden of systematiseren
De implementatie van deze vijf maatregelen maakt een einde aan chaos en maakt van de mobiele werkplaats een perfect georganiseerde werkplek. U bent dus niet alleen veel productiever in uw dagelijkse werk, ook uw klanten zullen absoluut onder de indruk zijn!
Het kaf van het koren scheiden – SORTEREN
Sorteer alles en gooi weg wat u niet nodig hebt!
Anders dan in een atelier is er in de laadruimte van een bestelwagen doorgaans een beperkte opslag- en ruimte ter beschikking. Om deze optimaal te gebruiken, beveelt 5S als eerste stap het SORTEREN aan van gereedschap en verbruiksartikelen in het voertuig.
Dit geeft u niet alleen een optimaal overzicht in de laadruimte, maar helpt u ook om ongebruikte of dubbele kleine onderdelen en gereedschappen te identificeren en deze te verwijderen.
Wat levert mij het regelmatig sorteren op:
- optimaal overzicht in de laadruimte
- meer opslagmogelijkheden voor daadwerkelijk benodigd materiaal en gereedschap
- zoeken naar het juiste gereedschap wordt efficiënt verminderd
Een ander effect: minder onnodig getransporteerd gewicht heeft op zijn beurt positieve effecten op het brandstofverbruik. 😉
Geen chaos meer, dankzij het doordachte SYSTEMATISEREN
Lang zoeken in de wagen kost u vaak tijd en werkt op uw zenuwen? Dat is helemaal niet nodig! Breng orde in de chaos en breng uw waardevolle werktijd beter door waar het echt nodig is – namelijk bij de klant!
Met het SYSTEMATISEREN in de zin van 5S denkt u in eerste instantie na over de rangschikking van het gereedschap dat u dagelijks nodig hebt. “Binnen handbereik” is hier de leuze!
Welke gereedschappen, machines en materialen hebt u regelmatig nodig en welke zelden? Deel uw laadruimte op een ergonomisch verantwoorde manier in en gebruik deze analyse om elk gereedschap, elke machine en alle materialen een vaste plaats in de wagen te geven:
Wat u vaak nodig heeft, plaatst u het beste in de buurt van de deur van de wagen, waarmee in het beste geval wordt vermeden de wagen te betreden. Daarbij kunnen minder vaak benodigde materialen in het voertuig verder naar achteren geplaatst worden.
Het gebruik van gereedschapskoffers vergemakkelijkt het systematiseren van de laadruimte, omdat elk gereedschap zijn eigen plaats heeft en ook netjes wordt getransporteerd.
Wat u vandaag al kan doen … SCHOONMAKEN
Laten we eerlijk zijn: Men voelt zich thuis het prettigst wanneer alles schoon en opgeruimd is. Want wie leeft er nu graag in rommel en wanorde?
Net als thuis is dit ook zo in de laadruimte van de bedrijfswagen. Echter wordt het hier tijdens de werkweek sneller vuil dan tussen de vier muren thuis. Hoe langer het schoonmaken wordt uitgesteld, hoe tijdrovender en arbeidsintensiever het wordt.
Om deze reden staat het derde punt in de 5S-methode voor SCHOONMAKEN. Afgezien van het feit dat het risico op ongevallen in een schone en opgeruimde wagen afneemt en dus de veiligheid op het werk vergroot, is het ook het beste uithangbord voor uw klanten. Orde en netheid in de laadruimte getuigen van nauwkeurigheid en een professionele, grondige wijze van aanpakken. Uw werknemers zullen ook voorzichtiger met de materialen omgaan, als er sprake is van een algemene regel van netheid.
Nog een voordeel: Door regelmatig de werkplek schoon te maken en op te ruimen, kunt u ontbrekende of beschadigde gereedschappen en werkuitrusting in een vroeg stadium detecteren.
Kleine tip: Maak een foto van de laadruimte zoals deze er volgens u uit zou moeten zien. Hang deze foto voor elke medewerker zichtbaar op. Stel een vaste datum in aan het einde van de maand wanneer het voertuig moet worden opgeruimd en schoongemaakt. Uiteindelijk moet de laadruimte er altijd uitzien zoals op de foto. Zo hebben ook uw werknemers een beeld voor ogen in welke staat de wagen er aan het einde van de maand weer uit moet zien.
Middelmaat bestaat niet! Door STANDAARDISEREN de duurzaamheid behouden
Stel een standaard vast voor de laadruimte van uw bedrijfswagens!
De basis hebt u gelegd met de eerste drie “S” regels, nu gaat het erom, deze gecreëerde orde ook permanent te handhaven door te STANDAARDISEREN. Maak gemeenschappelijke regels en positieve verbeteringen zichtbaar op de werkplek! Alle collega’s kennen deze standaard en houden zich eraan.
Twee voorbeelden van het visualiseren van nieuwe specificaties in de wagen:
Naast het positieve effect van een betere structuur en overzicht in de laadruimte, biedt het gebruik van kleurcodes u ook een optimaal overzicht over de inhoud van uw koffers, BOXXen en schuifladen. Bovendien kunnen de toebehoren duidelijk worden herkend.
U bepaalt zelf hoe u uw laadruimte wilt structureren en systematiseren:
- naar type inhoud, zoals gereedschappen of verbruiksartikelen
- per voertuig of medewerker, bijvoorbeeld rood = medewerker A, groen = medewerker B
- of volgens uw eigen individuele systeem
Zo kan met bijvoorbeeld schaduwborden de vastgelegde structuur in de laadruimte voor iedereen duidelijk en goed overzichtelijk worden vastgelegd.
Om de laadruimte te standaardiseren, is het ook raadzaam om bij de aanschaf van de inventaris te kiezen voor een uniform koffer- en BOXXensysteem. Dit geeft u de zekerheid dat alles bij elkaar past en individueel met elkaar kan worden gecombineerd.
Het gebruik maken van standaarden ondersteunt alle werknemers actief bij het schoon, gesorteerd en goed georganiseerd houden van het voertuig. Uw werknemers moeten de voordelen van een perfect georganiseerde laadruimte kunnen begrijpen en doorgronden alsook moet het een positief effect hebben op hun dagelijkse werkroutine. Maak ook duidelijk dat afwijkingen onmiddellijk worden herkend.
Last but not least: STANDHOUDEN!
U hebt de eerste vier “S” regels stevig geïntegreerd in uw dagelijkse werk? Prachtig, want nu, door de consequente toepassing van de vorige punten, is de laadruimte van uw mobiele werkplaats optimaal georganiseerd. Hiervoor moeten de nieuwe regels door alle werknemers eigen worden gemaakt en consequent/blijvend worden nageleefd/geïmplementeerd. De voordelen van de 5S-methode zullen zeer snel een positief effect hebben op de gehele werkroutine.
Om de bereikte, ideale inrichting niet alleen permanent bij te houden maar ook te blijven optimaliseren is een zekere mate van STANDHOUDEN vereist. Vanwege de voortdurend veranderende eisen in het dagelijkse werk, moeten de vastgelegde standaarden voortdurend worden geëvalueerd en verbeterd. Moedig uw collega’s aan om regelmatig feedback te geven en met ideeën of suggesties voor verbetering te komen.
Heeft u nog tips of opmerkingen voor een perfecte organisatie in de bedrijfswagen? Laat dan hier een opmerking achter. 😊
Er zijn nog geen commentaren, u kunt de spits afbijten!
Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.