Sortimo Fleet Management Services: Vestas krijgt uitgebreide wagenpark upgrade

Tijdens een pilot project samen met Vestas en Volkswagen in het Sortimo Mobility Competence Center zijn belangrijke inzichten opgedaan die Vestas uiteindelijk een efficiënte oplossing voor het wagenpark heeft opgeleverd.

De wereldwijde markten zijn veranderd als gevolg van de pandemie en veranderingen in de toeleveringsketens, wat bedrijven gedwongen heeft om snel en flexibel te handelen. Tegelijkertijd moeten bedrijven daarnaast ook verstrekkende strategische beslissingen nemen als gevolg van strengere milieueisen voor het wagenpark.

De beschikbaarheid van de juiste data speelt een belangrijke rol bij het ondersteunen van dit proces. Gegevens worden vaak verzameld vanuit diverse interne en externe gegevensbestanden, zoals klantinformatie, wagenpark- en service management software, of gegevens van leasebedrijven. Het vergt momenteel nog een hoop handwerk om deze gegevens juist te interpreteren en op basis daarvan een winstgevende beslissing te nemen. Dit is waar het “Fleet Management Services” programma van Sortimo om de hoek komt kijken, want het efficiënte gebruik van data betekent een beslissend concurrentievoordeel. Enerzijds wordt de handmatige dataverwerking aanzienlijk verminderd, anderzijds worden beslissingen sneller en kwalitatief beter onderbouwd genomen. Dit verlaagt de kosten significant.

Maximaal voordeel voor de klant duidelijk in beeld dankzij Sortimo

Sortimo’s “Fleet Management Services” programma helpt klanten om zich te concentreren op hun kernactiviteiten. Op basis van de informatie over welk materiaal en gereedschap, voor welke werkzaamheden, binnen welke afdeling en uiteindelijk in welke voertuig worden vervoerd, wordt een brug geslagen naar het type activiteit, de inventaris, de bedrijfswageninrichting alsook het wagenpark. Gebaseerd op deze data-analyse, gecombineerd met de expertise van onze Sortimo adviseurs, krijgen klanten een zorgeloze allround service. Wij starten met een advies over een geschikt wagenpark en bedrijfswageninrichting. Vervolgens monitoren we met de klant het wagenpark in bedrijf om daaruit eventuele verdere optimalisering door te voeren.

Eerste bevindingen in de pilotfase met Vestas en Volkswagen

Tijdens de pilotfase met Vestas en Volkswagen in ons Mobility Competence Center konden we dit onderwerp met elkaar doornemen.

Vestas – de wereldleider in duurzame energieoplossingen – heeft een duidelijke strategie om haar wereldwijde servicevloot om te bouwen naar elektrische voertuigen met de ambitie dat tegen 2025 alle nieuwe servicevoertuigen op duurzame brandstof rijden.

Een extra uitdaging voor de wagenparkbeheerder is het efficiënte beheer van het wereldwijde wagenpark.

 

Om een beter inzicht te krijgen in deze processen, nodigde Sortimo de wagenparkbeheerders en procesmanagers van Vestas, vertegenwoordigers van Volkswagen en global account managers van Sortimo’s dochterondernemingen uit in Zusmarshausen om een wereldwijde totaaloplossing te vinden.

Op basis van de ingebrachte kennis van het team werd gewerkt aan innovatieve oplossingen op het gebied van inventaris, bedrijfswageninrichting en wagenpark, wat wereldwijd kon worden uitgerold.

Alomvattende oplossing voor het optimaliseren van het wagenpark

In levendige discussies en gesprekken kwamen veel verschillende eisen en land specifieke verschillen naar voren. De uitdaging bestond er dan ook in om een gemeenschappelijke oplossing te vinden voor het bepalen van  de inrichting van de nieuwe Volkswagen ID Buzz.

Na twee intensieve workshopdagen, waarin het werkproces, gereedschap gebruik en materiaalverbruik werd besproken, was het resultaat dat er een totaaloplossing voor het optimaliseren van het wagenpark met succes werd gedefinieerd: Vestas koos voor een SR5-systeem met BOXXen, labeling en inlays, alsmede het gebruik van BOXXen-frames, hangende SR-BOXXen en roterende blokken. Dit betekent dat aan alle eisen wordt voldaan met maximale benutting van de laadruimte. Dankzij deze totaalbenadering kan deze inrichting nu wereldwijd in alle voertuigen worden toegepast.

FMS – Fleet Consulting

Fleet Consulting volgt een driestappen-plan, dat inzicht geeft in individuele klantbehoeften en helpt om tot een optimale inzet van het wagenpark te komen.

In de eerste stap ligt de nadruk op het werkproces van de organisatie. De inventaris voor het wagenpark wordt opgemaakt en de vereisten voor het gebruik tijdens het werk worden vastgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met specifieke kenmerken uit de branche.

Vervolgens worden wereldwijde oplossingen gedefinieerd voor elk voertuigtype. In het Vestas pilot project werd een nieuwe ID.Buzz Cargo gebruikt. Een voertuig met een hogere productiviteit en tegelijkertijd een kleiner laadvolume, in vergelijking met de eerder gebruikte VW T6. Bij de keuze van het nieuwe wagenpark wordt er speciale aandacht besteed aan productiviteitsverlies, verborgen kosten en algemene prestaties.

In de derde en laatste stap werden de bedrijfsdoelstellingen en de aanpassingen door het vernieuwde wagenpark meegenomen in de analyse.

De nieuwe wagenparkoplossingen hebben het mogelijk gemaakt om kosten en processen te optimaliseren en ambitieuze doelstellingen op het gebied van MVO te realiseren. Doordat bij de oplossingen de wensen van alle belanghebbenden zijn meegenomen, is er een hoge mate van acceptatie en snelle implementatie in de organisatie van de klant.

FMS – Order Management

Op het FMS Order Management platform kan alle informatie over de voortgang van nieuwe Sortimo orders en eventuele uitbreidingen in real-time worden beheerd. Wagenparkbeheerders kunnen daardoor het gehele orderproces transparant en tijdbesparend beheren.

FMS – Operating System

Het FMS Operating System maakt het mogelijk het gebruik van het wagenpark te optimaliseren.

Door de integratie van het Inventory Management System kunnen voor alle werkzaamheden en type voertuigen standaardvoorraden worden vastgesteld, waardoor er efficiënter gewerkt kan worden. In combinatie met een telematica-oplossing is het mogelijk om het voorraadniveau in de bedrijfswagen live te volgen, zodat er altijd voldoende materiaal en gereedschap aanwezig is. Hierdoor kan het percentage orders dat met één rit naar de klant opgelost wordt, eenvoudig worden verhoogd. Bovendien wordt er nooit te zwaar beladen rondgereden, omdat het gewicht en de afmetingen van het gereedschap en materiaal en daardoor het resterende laadvermogen in het voertuig bekend is.

Een ander voordeel is dat iedere medewerker in ieder voertuig de werkzaamheden uit kan voeren, omdat de voertuigen ieder exact hetzelfde ingericht zijn en de medewerkers weten waar alles ligt. Hierdoor kan het wagenpark optimaal ingezet worden.
Dankzij de grote transparantie en de snelle beschikbaarheid van gegevens kan de wagenparkbeheer in een mum van tijd reageren op elke nieuwe uitdaging. Een cruciaal voordeel waarmee de toekomst van het wagenpark proactief kan worden vormgegeven.

Heeft u nog vragen over Sortimo Fleet Management Services? Neem dan direct contact met ons op!

Commentaar schrijven

Vul a.u.b. het verplichte veld in.
Vul a.u.b. het verplichte veld in.
Vul a.u.b. het verplichte veld in.

* gemarkeerde velden zijn verplicht.

Vul a.u.b. het verplichte veld in.

0 commentaren

  • Er zijn nog geen commentaren, u kunt de spits afbijten!
    Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.