E-mobiliteit: basisprincipes op het gebied van technologie, actieradius en meer.
Overweegt u een elektrisch voertuig voor uw bedrijf aan te schaffen? Lees dit blog om erachter te komen waar u op moet letten bij het kopen of leasen van een elektrische bedrijfswagen.
De verschillende vormen van aandrijving
Technologieën zoals milde hybrides of aardgasvoertuigen zijn (nog) niet geschikt voor dagelijks gebruik in een wagenpark. Daarentegen zijn de volgende aandrijfvormen al lang te vinden op onze wegen:
- Batterij elektrische voertuigen (BEV) rijden uitsluitend op accustroom en gebruiken alleen de accu als energiebron.
- Hybride voertuigen (HEV) combineren elektrische en verbrandingsmotoren (meestal benzine).
- Plug-in hybride voertuigen (PHEV) maken gebruik van oplaadbare accu’s en kunnen worden opgeladen via een externe stroombron met een voedingsadapter.
- Brandstofcel elektrische voertuigen (FCEVs) wekken elektrische energie op door een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof, maar zijn nog niet wijdverspreid.
Hebben volledig elektrische auto’s minder uitstoot dan verbrandingsmotoren?
In het kort: ja.
Tijdens het productieproces van accu’s en e-voertuigen wordt meer CO2-uitstoot gegenereerd in vergelijking met een verbrandingsmotor. Door jarenlang emissievrij rijden hebben zuiver elektrische voertuigen (BEV’s) echter een lagere totaal CO2-balans. Want verbrandingsmotoren verbruiken slechts tot 50% van de energie in de brandstof, terwijl elektromotoren tussen de 80% en 100% gebruiken.
Hoe “groen” ze uiteindelijk werkelijk zijn, hangt vooral af van de aandrijfenergie, d.w.z. met welke elektriciteit ze worden opgeladen: BEV’s zijn met de huidige elektriciteitsmix slechts iets milieuvriendelijker dan verbrandingsmotoren en plug-in hybrides. Bij 100% groene stroom zou de CO2-besparing oplopen tot 60%.
Kijk daarom niet alleen naar de aanschaf van een elektrisch voertuig, maar denk ook na over de aanschaf van groene stroom en/of het installeren van apparatuur zoals zonnepanelen. Sortimo heeft zelf ook een stap in de toekomst gezet en een elektrisch laadstation gebouwd op het Sortimo Innovation Park in Zusmarshausen (SIZ). Het is het grootste laadstation van Duitsland en één van de grootste van Europa. Deze gaat vanaf eind juli in bedrijf en wordt louter aangedreven door regeneratieve energie.
Voor- en nadelen van een plug-in hybride
Voordelen:
- Niet afhankelijkheid van oplaadmogelijkheden
- Vergelijkbare subsidies als BEV
- Hogere actieradius
Nadelen door de combinatie van verbrandingsmotor & elektrische motor:
- Niet volledig emissievrij rijden
- Hoger gewicht en hogere onderhoudskosten
- Hogere brandstofkosten door gebruik van benzine, in vergelijking met dieselvoertuigen
In principe moeten plug-in hybride voertuigen niet puur worden gezien als een imago verbeterend of belastingbesparend model als er uitsluitend met de verbrandingsmotor wordt gereden. Deze technologie is alleen zinvol en milieuvriendelijker dan pure verbrandingsmotoren als de elektrische motor daadwerkelijk wordt gebruikt en gecombineerd zoals bedoeld.
Het “probleem” met de actieradius
De actieradius is een veelbesproken onderwerp en belemmert veel mensen in hun beslissing om te kiezen voor een elektrisch voertuig. Toch is de actieradius van een gewoon elektrisch voertuig vaak voldoende voor de meeste dagelijkse ritten. Als de bestemming echter honderden kilometers verderop ligt, is openbare laadinfrastructuur nodig. Bovendien is de maximale afstand die kan worden afgelegd niet helemaal te bepalen of exact voorspelbaar. Hierbij spelen veel aspecten een rol, te beginnen met de elektrische motor zelf, de accucapaciteit of zelfs externe omstandigheden zoals het weer. Tesla modellen hebben bijvoorbeeld een actieradius van maximaal 600 km, terwijl een Smart model een actieradius van ongeveer 100 km heeft. Bedrijfswagens hebben veelal een actieradius van 120 tot 370 km.
Maar let op: het een is niet persé beter dan het ander. Bij het kiezen van een voertuigmodel moet de actieradius passen bij en worden afgestemd op uw dagelijkse rijgewoonten, werk- en leefomstandigheden.
Vergeet niet dat u de actieradius zelf kunt beïnvloeden. Uw eigen gedrag en persoonlijke rijstijl zijn belangrijke factoren – nog meer dan bij het besturen van een auto met een verbrandingsmotor.
Door een bewuste rijstijl vergroot u de actieradius:
1. Een elektrisch voertuig afremmen doet u het meest efficiënt door uw voet van het pedaal te halen. Door de zogenaamde recuperatie wordt zelfs energie teruggewonnen.
2. Langzaam en bewust versnellen.
3. Voertuiggewicht en aerodynamica: elektromotoren werken beter naarmate het voertuig lichter en gestroomlijnder is. Let hier goed op, zowel bij het dagelijks laden van gereedschap en materiaal als bij het kiezen van uw bedrijfswageninrichting. Vraag een Sortimo adviseur om advies over laadruimteoptimalisatie en werkplekorganisatie. Er zijn veel manieren om het gewicht van de inrichting te optimaliseren en ook om het transport van onnodige materialen te voorkomen door gereedschap en materiaal op een gestructureerde manier te sorteren. Hiervoor hanteert Sortimo de 5S methode. Lees hier meer over.
4. Vermijd onnodig energieverbruik: Met de elektromotor is er geen verbranding, dus er is geen restwarmte voor verwarming en koeling is ook een echte stroomvreter. Zorg voor de juiste termperatuur in het voertuig voordat u gaat rijden, terwijl het voertuig is aangesloten op het laadstation.
Let bij het kopen op bovenstaande tips en houd rekening met de volgende aanvullende punten:
1. Bekijk uw eigen rijgedrag om te bepalen welk accuvermogen u nodig heeft. Te weinig stroom bezorgt u problemen, te veel opslagruimte is een grote kostenpost bij de aankoop.
2. Vergelijk oplaadspecificaties om voor u het meest optimale gebruik te bepalen.
3. Verbreed uw leveranciershorizon.
Waarom e-mobiliteit niet zomaar een ’trend’ is
Op 12 december 2015 werd geschiedenis geschreven met het Klimaatakkoord van Parijs, toen de wereldwijde gemeenschap besloot tot broeikasneutraliteit in 2050. Een ommekeer is dan ook onvermijdelijk voor de op twee na grootste uitstoter van broeikasgassen binnen de EU: de transportsector. Verbrandingsmotoren zullen steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen – om te worden vervangen door elektrische voertuigen. Met dit in het achterhoofd heeft Nederland zich tot doel gesteld, dat 100% van de nieuwverkoop een elektrisch voertuig is in 2030. De EU heeft in het vooruitzicht gesteld, dat tegen 2035 er een verbod op de productie van verbrandingsmotoren wordt afgedwongen.
De transitie is dus qua tijd niet ver weg meer. Toch moet er nog veel gebeuren en is een duidelijke verandering van denkwijze nodig, ook al is de weg naar e-mobiliteit al ingeslagen: in 2019 reed slechts 1,2% van bijna alle 9 miljoen geregistreerde personenauto’s in Nederland alternatief aangedreven, en zelfs in 2020 waren er slechts ongeveer 107.000 elektrische voertuigen op de weg. Maar het gaat de goede kant op: 25 % nieuw geregistreerde auto was elektrisch aangedreven in 2020 in Nederland.
Eveneens hebben autofabrikanten zich toegelegd op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en nieuwe modellen. De vooraankondiging van de EU om tegen 2023 te stoppen met de productie van verbrandingsmotoren, leidt tot op heden niet tot weerstand bij voertuigfabrikanten, omdat ook zij de ontwikkeling stimuleren en zichzelf deadlines hebben gesteld om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor. Tot voor kort was de markt voor elektrische voertuigen beperkt tot een niche van early adopters. Inmiddels is het tij echter gekeerd en is de keuze voor gebruikers flink toegenomen – het stevent af op massaproductie: in 2019 waren er nog geen 100 verschillende modellen op de markt, maar de planning voor 2021 staat al op 176 modellen en zal naar verwachting stijgen tot 333 modellen in 2025.
Er zijn nog geen commentaren, u kunt de spits afbijten!
Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.